Een logo ontwerp met je eigen inbreng

Je wilt een logo laten ontwerpen maar je hebt zelf al een idee hoe het moet worden. Of je hebt zelfs al zitten schetsen: op papier, met Powerpoint, Word of Paint – ik kom het allemaal tegen. Soms heeft iemand al exact bedacht hoe het moet worden, zoals in dit geval (rechts mijn uitwerking):

Dan hebben ze alleen behoefte aan goed reproduceerbare bestanden (o.a. vector bestanden) van hun eigen logo-ontwerp. Omdat ik nogal handig ben met mijn ontwerpprogramma heb ik zo’n opdracht binnen 2 uur gefixt en opgeleverd.

Een logo laten uitwerken

Hieronder nog een voorbeeld: het linker plaatje had Amy zelf al gemaakt maar ze vond het nog wat saai. Aan mij de vraag of ik er nog iets aan kon verbeteren. Het rechter plaatje is het resultaat geworden.

Soms wil men ook een bestaand logo laten moderniseren. De onderstaande afbeeldingen gebruikte een bedrijf in zijn e-mail ondertekening:

Het moet woning-inspectie resp. rioolwerken symboliseren maar ze vonden de plaatjes wat somber en de kleuren niet goed bij elkaar passen. Dit heb ik ervan gemaakt:

Eens kwam een klant met een schets, met de vraag of ik die wilde uitwerken naar een krachtige uitstraling en goed reproduceerbare (vector) bestanden. Hieronder zie je links zijn originele schets en rechts mijn uitgewerkte ontwerp, waarover hij zeer enthousiast was:

Nog een leuke: iemand had een club opgericht (volgens mij een motorclub) met de naam “Smokey’s Disciple” en wilde de links afgebeelde gier in het logo verwerkt hebben, maar die moest niet op een tak maar op een joint zitten. Dit heb ik ervan kunnen maken:

LOGO ONTWERP VOOR KOFFIEBRANDER
Heel recent nog kwam een klant op kantoor langs die een nieuw koffiemerk op de markt wilde bren-gen, specifiek voor de stad Utrecht en regio. De merknaam: “Utregs Bakkie”. Hij was niet zo handig met computers maar had wel al heel duidelijk een eigen idee hoe het logo eruit moest gaan zien. Dus hij had met een kopieerapparaat deze schets in elkaar geknutseld:

Ik vond het uitgangspunt wel aardig dus ik heb zijn idee vrij nauwkeurig uitgewerkt maar uiteraard wel met mijn eigen inbreng. Uiteindelijk is daar deze fraaie, evenwichtige versie als logo uitgekomen:

MAAR MEESTAL MAG IK ZELF ONTWERPEN

Bij de offerte-aanvraag kunnen klanten opgeven of ze een voorkeur hebben voor bepaalde kleuren maar ook of ze een “aansprekend voorbeeld” kunnen noemen, zodat ik een beetje weet wat ze voor ogen hebben. Dan kunnen ze bijvoorbeeld het logo van Intertoys of Ikea noemen, maar ook een voorbeeld uit een van mijn eigen logo-ontwerpen, waarvan er een paarhonderd op www.logostudio.nl staan. Ik stel het altijd wel op prijs als ze daar iets invullen want dan kunnen de ontwerpen die ik voorstel beter aansluiten bij hun wensen. Maar gek genoeg laten verreweg de meeste aanvragers dat veld leeg. Dan laten ze het dus geheel aan mijn creativiteit over. Waarschijnlijk denken ze dan “een echte logo ontwerper zal vast wel met goede ontwerpen komen”.

NIET IEDEREEN IS MAKKELIJK

Maar niet iedereen is zo makkelijk. Recent nog vroeg een tegelzetter mij om deze twee plaatjes in zijn logo te verwerken:

Daar heb ik uiteraard nee tegen gezegd, want het is gewoon onmogelijk om die twee plaatjes te verwerken tot een logo. Een logo hoort uit zo weinig mogelijk elementen te bestaan, en deze plaatjes (vooral de linkse) zeggen de doelgroep niets. Maar hij hield vol dus ja, dan moet je ook weleens een opdracht weigeren.

Heb jij ook al een idee voor een logo ontwerp maar kun je het niet professioneel uitwerken? Mail je schets of idee naar info@logostudio.nl en ik stuur je per omgaande een interessante offerte!

Meer artikelen

logo-designer