De kleuren van een logo bepalen
Hoe kies je de juiste kleuren bij het ontwerpen van een logo? Daarbij heb ik eigenlijk meestal drie mogelijkheden: of de opdrachtgever geeft zelf aan welke kleuren ik moet gebruiken, of ik ga uit van de kleuren die de klant al gebruikte in bijvoorbeeld zijn oude logo of op zijn website, of ik kies zelf kleuren die ik als logo-ontwerper goed bij het betreffende bedrijf of product vind passen.
Kleuren hebben hun betekenis
Er bestaan heel wat psychologische artikelen over de betekenis van kleuren. Zo lees ik op de site www.mens-en-samenleving.infonu.nl bijvoorbeeld dat groen-blauw (turkoois) betekent: naar buiten gericht, veranderingen teweegbrengend, levenslustig, toekomstgerichte vernieuwing.Hoewel er best een kern van waarheid in zulke associaties kan zitten, hecht ik er niet zoveel waarde aan. Waar ik vaak eerst naar kijk is welke associatie bepaalde kleuren hebben met grote bekende bedrijven en merken. En dan zie ik bijvoorbeeld dat oranje heel goed past bij de financiële sector (zie Rabobank en ING), maar ook bij grote bouwconcerns en wegenbouwbedrijven. En (warm)geel past weer goed bij de minder grote bouwbedrijven, vaak in combinatie met zwart of donkergrijs, en bij industriële machines.
Blauw is het nieuwe groen
Dat is een kreet die volgens mij is bedacht door de auto-industrie. Type-extensies van zuinige auto’s zijn bijvoorbeeld BlueMotion en een schone brandstof heet BlueTec. Zelf begrijp ik die associatie niet, alleen kan ik bedenken dat een blauwe lucht er schoon uitziet waardoor je blauw met zuinig/eco kun associëren. Maar voor mij staat groen altijd voor dingen die met de natuur te maken hebben. Als ik een logo moet ontwerpen voor een hovenier of een natuur-beheerstichting, dan ontkom ik er gewoon niet aan om groen te gebruiken, liefst een combinatie van heel heldergroen met donkergroen.
Ik kies logo-kleuren op mijn gevoel
Als er een robuuste uitstraling gewenst is kies ik ook altijd robuuste, stevige kleuren:
Daarentegen kies ik bij de softere sectoren voor wat zachtere kleuren, zoals deze:
Die passen beter bij financiële dienstverlening, interim coaches, feestneuzen en milieubewuste instellingen. Maar soms hebben klanten zelf voor-keur voor bepaalde kleuren waar ik als ontwerper soms eigenlijk helemaal niet achter sta.Uiteraard maak ik ook vaak combinaties van kleuren in een logo-ontwerp, of verschillende tinten van dezelfde kleur, hoewel mijn voorkeur meestal uitgaat naar 1 duidelijke hoofdkleur, meestal naast zwart of donkergrijs.
De klant heeft het laatste woord
Uiteraard is het de klant die de uiteindelijke beslissing neemt. Neem nu dit ontwerp (uiteraard gemaakt door www.logostudio.nl) waarvan de vormgeving leuk is (de opdracht was een logo dat goed bij de naam paste) maar waarvan ik zelf de kleuren niet echt aansprekend vind:
Zo zie je dat de klant uiteindelijk toch het laatste woord heeft, en dat is logisch. Als opdrachtgever moet je het gevoel hebben dat het logo echt bij je bedrijvigheid of persoonlijkheid past. Het moet in de eerste plaats (indien mogelijk) duidelijk maken wat je doet, maar je wilt er persoonlijk ook een goed gevoel bij hebben. Dat is voor mij als ontwerper niet altijd het meest bevredigend maar het belangrijkst is dat de opdrachtgever er blij mee is.
Peter Groen wil een blauw logo
Het raarste voorbeeld van kleurkeuze door een klant was wel Administratiekantoor Groen. Omdat hij groen teveel voor de hand vond liggen wilde hij per se een andere kleur in zijn logo. Het werd blauw. Je begrijpt wel dat ik deze eigenwijze keuze met tegenzin heb uitgevoerd. Maar gelukkig wordt mijn advies doorgaans wel opgevolgd. Dan zegt de klant “jij bent de vakman, dus we gaan ervan uit dat jouw keuze de juiste is”. Kijk, dan is het toch leuk om ergens goed in te zijn.
Ben je benieuwd naar mijn professionele mening over jouw eigen logo? Mail je logo naar info@logostudio.nl en ik geef je vrijblijvend een deskundig onderbouwde beoordeling!