Een logo ontwerpen: inspiratie

Sinds mijn specialisatie als logo ontwerper heb ik inmiddels naar schatting al ruim 600 logo’s ontworpen. Ongeveer 150 daarvan zijn te zien op mijn website www.logostudio.nl. Allemaal verschillend, en elke keer was de klant (en ik zelf) tevreden over het logo-ontwerp. ”Maar hoe kom je steeds weer aan nieuwe inspiratie” wordt mij vaak gevraagd.

VOORDEEL VAN ADD

Tja, die vraag is lastig te beantwoorden. Als ik opdracht krijg om een logo te ontwerpen heb ik allereerst voordeel bij mijn afwijking ADD (dat is ADHD maar dan zonder de lichamelijke hyper-activiteit). Dat betekent dat het nooit rustig is in mijn hoofd, dat er altijd een onafgebroken stroom gedachten door mijn hoofd spookt. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat het steeds bruist in mijn geest. En juist daar heb ik voordeel van als ik op afroep creatief moet zijn. Een psychiater zei eens dat ik waarschijnlijk het succes in mijn creatieve beroep te danken heb aan mijn ADD…

DE HERSENSTORM VOOR CREATIVITEIT

Goed, het bruist dus in mijn hoofd. En als ik een logo moet ontwerpen, probeer ik die hersen-storm aan te jagen door een onafgebroken stroom aan ideeen te genereren en die allemaal te beoordelen op bruikbaarheid en uitvoerbaarheid. Al die ideetjes die voorbij komen, daar moet je de (mogelijk) bruikbare ideeen uitpikken en die proberen uit te werken tot een logo. Soms wordt dat niks, is het niet mooi of is het niet uitvoerbaar. Dan pak ik gewoon het volgende idee dat me te binnen schiet en ga daarmee aan de slag. Net zo lang tot ik een paar (minimaal 3 maar meestal meer) ontwerpen heb gemaakt.Uiteindelijk lukt het zo altijd om de klant een aantal heel verschillende logo-ontwerpen voor te stellen, die toch voldoen aan de eisen die hij aan zijn nieuwe logo stelt. Hier een voorbeeldje van zo’n setje voorstellen:

redesign-logo

Je ziet dat de ontwerpen totaal verschillend zijn en toch allemaal bij een ICT bedrijf passen. Omdat ik het bedrijf van de klant niet zelf ken, moet de klant zelf bepalen wat het beste bij hem past. Maar altijd zijn revisies nog mogelijk: wijzigingen in een van de ontwerpen, of combinaties, of, in een enkel geval, moet ik een aantal nieuwe logo’s ontwerpen omdat ze geen van alle goed genoeg vinden.

JE BENT ONTWERPER OF JE BENT HET NIET

Natuurlijk is het niet alleen mijn ADD waardoor ik al zoveel volstrekt verschillende logo’s heb kunnen ontwerpen voor al die merken en bedrijven. Eigenlijk ben je ontwerper of je bent het niet: je hebt het in je of niet. Zo zie je vaak dat bedrijven een logo gebruiken waarvan ik zeg ”dat is niet eens ontworpen, dat is gewoon knutsel-werk dat door een drukker is uitgewerkt”. Je moet dus wel feeling hebben voor wat mooi en even-wichtig is, en er moet wel een professionele uitstraling zijn. Bovendien moet je ook de trends in de gaten houden. En… je moet een passie hebben voor lettertypes!Die passie voor lettertypes (ik kan bijna 1000 lettertypes herkennen en bij de naam noemen!) deel ik trouwens maar met 1 andere persoon, mijn Texelse collega-ontwerpster Gertha Wessels, met wie ik ook vaak lettertypes uitwissel als we weer iets gevonden of gekocht hebben.Het lettertype in een logo is fundamenteel belangrijk. Elk lettertype heeft zijn eigen karakter. Dat kan zijn degelijk, krachtig, ingetogen, klassiek, technisch, informeel, gevoelig of passievol. De eerste stap die ik zet als ik een logo ga ontwerpen is dan ook: de naamtekst met een speciaal programma laten weergeven in ongeveer 300 verschillende door mijzelf geselecteerde lettertypes die allemaal duidelijk een eigen karakter hebben. Hieronder zie je daar een gedeelte van:

lettertypes

De tekst ”Naamtekst” vervang ik natuurlijk door de naam van het merk of het bedrijf. Zo kan ik snel een paar lettertypes uitzoeken die ik vind passen bij het karakter van het bedrijf dat een logo wil laten ontwerpen.

ZOVEEL LOGO’S INSPIREREN MIJ

Uiteraard komt niet alle inspiratie helemaal uit mijzelf vandaan. Door mijn vak let ik altijd op logo’s die ik in advertenties, op internet, maar ook op vrachtwagens zie. Als ik onderweg ben, ben ik daar altijd, bewust of onbewust, mee bezig. Elk logo dat ik op een vrachtauto of bedrijfsauto zie ga ik dan beoordelen. Is het origineel? Past het bij het bedrijf? Zijn de kleuren (nog) van deze tijd? Zegt het logo iets over het bedrijf of de activiteit? En als vak-idioot heb ik er bijna altijd wel iets op aan te merken – wat niet wegneemt dat ik ook heel veel mooie logo’s zie waar ik (vrijwel) geen commentaar op heb.Maar als ik dus logo’s zie waar ik iets op aan te merken heb, komt heel vaak de neiging in me op om zo’n bedrijf actief te benaderen om een restyling voor te stellen. Want dit is een waarheid als een koe: Met een onprofessioneel of verouderd logo loop je klanten mis! En dat wil niemand. Dus als ik een goede verkoper zou zijn (helaas ben ik daar te verlegen voor) zouden de kansen voor het oprapen liggen.

DAN HET BEELDMERK ONTWERPEN

Soms kan een logo bestaan uit alleen maar tekst. Meestal wel met een bescheiden ‘grafisch grapje’ erin uiteraard, zoals bijvoorbeeld bij deze logo’s:

beeldmerk

Nog sterker zie je dit bij veel grote merken zoals Nivea, Akai, Hema, Gamma, Ikea, Sony en Jeep. Die hebben zelfs geen enkel grafisch grapje in hun woordmerk. Ook bestaan er, anderzijds, merken die alleen een beeldmerk gebruiken zonder dat ze de merknaam erbij vermelden. Maar meestal hebben mijn klanten de voorkeur voor de naam met een apart beeldmerk dat liefst ook los te gebruiken is. Daarover schrijf ik in een andere blog, en ik ga ook nog wat vertellen over de keuze van kleuren.

NU HET LOGO ONTWERPEN

Met ‘het logo’ bedoelen mijn klanten meestal het beeldmerk, maar feitelijk is een logo doorgaans een beeldmerk samen met de naamtekst, dus het geheel. De inspiratie daarvoor haal ik niet alleen uit mijn eigen geest maar uiteraard volg ik ook trends op het gebied van logo’s. En ook bij het ontwerpen ontkom je er niet aan dat je soms stiekem een beetje ‘afkijkt’. Veel klanten geven bij de offerte-aanvraag namelijk een ‘aansprekend voorbeeld’ op en in zulke gevallen probeer ik iets te ontwerpen dat dezelfde sfeer ademt, of ik ontwerp iets dat eigenlijk best duidelijk op zo’n voorbeeld is gebaseerd (alleen als het om verre buitenlandse voorbeelden gaat) maar ik verander dan de vormen, de kleuren en de setting van de naam ten opzicht van het beeldmerk. Zodat je dus eigenlijk geen overeenkomsten meer ziet – maar wat de klant wel tevreden stelt. Eigenlijk kun je in zo’n geval zeggen dat het logo geinspireerd is op een bestaand logo ontwerp. Is dat jatwerk? Nee, daar zou ik me niet aan wagen want als de klant daardoor in problemen komt, zal hij het probleem hoogst waarschijnlijk bij mij neerleggen, en dan kan het heel ingewikkeld worden. Nee, het is geen jatwerk want mijn versie wijkt altijd ruim voldoende af van het voorbeeld waarvan ik op verzoek van de klant heb afgekeken.

BEELDBANKEN INSPIREREN OOK

Een andere bron van inspiratie voor beeldmerken is de beeldbank waar ik een abonnement op heb. Daarop kan ik afbeeldingen (niet-exclusief) zoeken en kopen, maar die mogen volgens hun regels niet 1 op 1 voor een logo gebruikt worden. Dus koop ik soms zo’n afbeelding (in vector-formaat dus volledig bewerkbaar) en pas ik die aan zodat het logo duidelijk anders is dan het origineel. Zo’n logo kan ik dan in elke gewenste kleurstelling presenteren tezamen met de naamtekst, zodat de klant niet bang hoeft te zijn dat hij hetzelfde logo elders ter wereld tegenkomt.

INITIALEN KUNNEN OOK EEN LOGO ZIJN

Ooit heb ik een paar dagen besteed aan het ontwerpen van initiaal-logo’s. Dat zijn letters die op een bijzondere manier zijn vormgegeven, en die soms bruikbaar zijn als logo in de gevallen dat ik geen veelzeggend beeldmerk voor iemand kan bedenken. Hier zie je een stukje van dat super handige document:

initialen logo

Zoals je ziet heb ik hier letter-logo’s gewoon voor het grijpen liggen – ik heb dit met alle letters van het alfabet gedaan. Met de kleuren en precieze vormen kan ik natuurlijk nog eindeloos knutselen tot het goed bij het betreffende bedrijf of merk past.Maar eigenlijk gaat het nu niet meer over inspiratie – want deze logo’s zijn juist geschikt als ik juist te weinig inspiratie heb. Tja, het blijft toch soms moeilijk om ‘op afroep’ creatief te zijn. Ook voor een logo ontwerper met inmiddels 29 jaar ervaring.

Heb jij zelf ook inspiratie voor een logo ontwerp maar kun je het zelf niet uitwerken? Bel mij op 0182 63 99 66 of mail je idee of schets naar info@logostudio.nl en ik geef je vrijblijvend een prijsopgave voor het professioneel uitwerken van jouw eigen idee!

Meer artikelen

logo-designer